Műveltek és társaságkedvelők a játékosok

Szerző: Lisa Winter

Fotó: delta_avi_delta via flickr

Fotó: delta_avi_delta via flickr

Milyennek képzeled el az átlagos “gamer”-t [= konzolos / számítógépes / táblás / stb. játékok iránt rajongó személy; játékos]? Mondjuk egy 13 éves srácnak, akinek nincs élete? Vagy egyetemi hallgatónak, aki inkább a konzolját vagy számítógépét bűvöli ahelyett, hogy órákra járna? Esetleg egy túlsúlyos negyvenesként, aki még mindig a szüleivel él? Nézzünk szembe a tényekkel: nem túl hízelgőek a játékosokról alkotott sztereotípiák. A LifeCourse Associates által a Twitch gamer-oldal részére elvégzett felmérésének eredményei szerint azonban a valóságban nem egészen így áll a dolog. Sőt.

A játékosok például általában véve fontosabbnak tartják a családjukat, mint a nem-játékosok (82% vs 68%), és ugyanez a helyzet a barátaikkal (57% vs 35%) is. Mi több, a játékosoknak és a szüleiknek is nagyobb eséllyel van egyetemi végzettségük (43% és 52%), mint a nem-játékosoknak és az ő szüleiknek (36% és 37%).

Foglalkozásukat illetően a játékosok 67%-a pozitívan látja a helyzetét és a lehetőségeit, míg a nem-játékosoknak mindössze a 42%-a mondhatja el magáról ugyanezt. Mi több, a játékosok körében valamivel magasabb a teljes munkaidős foglalkoztatottság aránya is, mint a nem-játékosoknál (42% vs 39%). Míg a játékosok 61%-a véli úgy, hogy képes lenne vezetni és összefogni egy csapatot, addig a nem-játékosoknak mindössze 35%-a vélekedik hasonlóképpen magáról.

Közösségi kérdések tekintetében a játékosok fontosnak tartják azt is, hogy pozitívan járuljanak hozzá a társadalomhoz (76% vs 55%) és szívesebben vásárolnak olyan vállalatoknál, amelyek különféle szociális ügyeket támogatnak (58% vs 36%). Az etikus üzleti magatartás a játékosok 78%-ának fontos, szemben a nem-játékosok 65%-ával.

Nem meglepő módon a játékosok a technikáért is jobban rajonganak, mint a nem-játékosok; nagyobb valószínűséggel használnak okostelefont, tabletet vagy streaming eszközöket (pl. Google Chromecast) a munkájukhoz (20% vs 10%) ill. munkába járás közben (19% vs 5%), szabadságon (40% vs 18%), barátaiknál (42% vs 15%) és vendéglőkben (18% vs 6%) is. Mivel sokat vannak online, egymás közti kapcsolataik révén a médiatartalmak áramlását is befolyásolhatják. Tévét alig használnak (14%, folyamatos visszaesés 2011 óta), köszönhetően a hagyományos médiumok helyett az online forrásokat előtérbe helyező trendnek.

Több felmérés is megerősítette már, hogy a mértékletes videojátékozás kimutathatóan fejleszti az agyat és csiszolja az elmét. A játékosok túlnyomó többsége (63%) pedig valóban nem is játszik többet összesen 10 óránál hetente, ami egyáltalán nem is rossz érték.

Az Entertainment Software Association jelentésének tanúsága szerint a 2004-es 40%-hoz képest mára 48%-ra nőtt a női játékosok aránya, és változik a videojátékok világa is. Nincsenek tipikus játékosok sem. Míg az egyikük kivesz egy hét szabadságot a Call of Duty: Advanced Warfare megjelenésének időpontjára, addig a másik a Clash of Clans-ben fejleszti 8. szintre a Városházát, egy másik meg épp az 500. szintet hódítja meg a Candy Crush-ban.

Tény persze ugyanakkor az is, hogy az ilyen önkéntes válaszadásra épülő felmérések nyilván nem tükrözhetik tökéletesen a játékosok személyiségét és életvitelét; az eredmények megerősítéséhez további, a korrelációkat és összefüggéseket elemző, mélyebben feltáró felmérésekre lesz szükség. Nem vette figyelembe továbbá ez a felmérés a válaszadók életkorát és más olyan társadalmi-gazdasági tényezőket sem, amelyek pedig szintén befolyásolhatták az eredmények alakulását. További vizsgálatokra lesz szükség a különböző játéktípusok konkrét személyiségjegyekkel fennálló összefüggéseinek feltérképezéséhez is.

Forrás: IFLScience.com

Advertisements
Kategória: Család, Pszichológia, Szórakozás, Társadalom, Tudomány
Címke: , , , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Itt szólj hozzá :)

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s