“Legyél szexi!”? Ennél többet érdemelnek a kislányok

Szerző: Laura Bates

Legyen bár szó játékokról vagy weboldalakról, bármerre nézünk, mindenfelől azt sulykolják a kislányokba, hogy az életük egyetlen célja, értelme és lényege kizárólagosan az, hogy kicsinosítsák magukat a fiúknak.

Barbie dolls

Egy anyuka kislánya szerint “Barbie kövér” a Monster High-os babájához képest. Fénykép: Alamy

Láttunk a héten egy játék takarítókészletet a Sports Direct forgalmazásában, rajta a “Lányoknak!” címkével. Pár nappal később aztán jött a hír, hogy a Harrods mindössze 1.000£ ellenében Disney-királylánnyá varázsolja a kislányokat (ágrólszakadt királylányoknak persze van 100£-os ajánlatuk is). Aztán az Everyday Sexism (= Mindennapi szexizmus) egyik Twitteres követője értesített egy olyan weboldalról, amely különböző “lányos” játékokat kínál a Bratz-átváltozástól a Hollywoodi szépségtitkokig. Az erről szóló brilliáns blogbejegyzése itt olvasható.

A csillámporral és deluxe királylány-ruhával teljessé tett Harrods-féle Disney-élmény a 3-12 éves lányokat veszi célba, és az egészet egy eskütétellel koronázza meg, melynek keretében egyebek mellett olyasmiket fogadtatnak meg a kis királylányokkal, mint hogy mindig “kedvesek és szelídek” lesznek. Ami ugyan nem feltétlenül egy jó tanács a jövőbeli vezetői meetingekre és más hasonló tárgyalói ütközetekre való felkészülés szempontjából, de persze ilyesféle ambíciókat nyilván nem is is vár el senki a kis királylányoktól. Mi több, a teljes, 1.000£-os kezelésre befizetett hercegnők még egy gazdagon telepakolt sminkkészletet is kapnak – mert ez való a 12 év alatti lányoknak!

Eközben a láthatólag szintén ugyanezt a korcsoportot megcélzó Friv (már ha kiindulhatunk az olyan játékaikból, mint a Hol a takarócskám? és a Csajdivat) látszólag valóságos svédasztallal várja a kis játékosokat, de ha jobban megnézzük a kínálatukat, kiderül, hogy – stílszerűen szólva – szinte minden esetben ugyanarra megy ki a játék, Selena randirohamától a Suliváró átváltozásig: a játékosok kapnak egy nagy fejű, rajzfilmszerű fiatal lány-figurát, akinek legfőbb célja, hogy különböző “szépítőszerek” segítségével elfogadhatóvá varázsolja magát, a legkülönfélébb procedúrákat járva végig pattanáseltávolítástól szemöldökszedésen át sminkelésig. Függetlenül attól, hogy épp egy randira vagy az iskolakezdésre való felkészülés-e a cél, az üzenet mindig ugyanaz: a világ minden kislányának legyen legfőbb életcélja a szépségszabványoknak való megfelelés és a minél divatosabb szépítőszerek használata.

Köszönhetően az olyan játékoknak, mint például az Álomrandi (“álmaid randijára készülsz – bűvöld el a srácot a cukiságoddal!”), egyetlen kislánynak sem lehet szemernyi kétsége sem afelől, hogy élete legfőbb célja vitathatatlanul az, hogy magába bolondítson egy fiút. Készséges tanácsokkal látja el őket e fennkölt és magasztos küldetés teljesítéséhez Selena randirohama is: “Selena még csak most ébredt fel, a sminkje még sehol, Justin pedig már az ajtóban várja! Segíts neki, hogy Justin meg ne lássa!” Bizony, mert egy világ omlana össze szegény srácban, ha szembesülne a rideg valósággal, miszerint a lányok egyébként nem gondozzák még éjszaka, álmukban is a sminkjüket.

Sajnálatos módon ezek a témák természetesen nem is korlátozódnak csak egy-két konkrét weboldalra, hanem ott vannak mindenütt, az éppen aktuális tinimánia, a Monster High weboldalától a Nickelodeon saját weboldaláig. Utóbbin még olyan gyöngyszemeket is találhatunk, mint például az Én csókoltam meg először (“Carly és Sam harca egy fiúért”), a Nagy Ő-kvíz (“Tudd meg, ki a Nagy Ő-d!”) és társaik. A Monster High weboldalán pedig találkozhatunk például Clawdeen Wolffal, a “vad divatossal”, akinek hobbijai közé tartozik például a “shoppingolás és a flörtölés”, és akinek azonban sajnos rengeteg idejét elviszi a lába szőrtelenítése. Már-már szinte vicces is lehetne, ha nem lenne tőle sírhatnékja az embernek.

És hol van még a vége… A Top Model Magazine, a tinik másik nagy kedvencének weboldala pedig arra tanítja a kislányokat, hogy “A szempillafesték még nem elég! Igazán ragyogónak kell lenned!” Mi több, cellulitisz-eltávolításra is adnak tippet: “Csípd meg magad egy csavarintó kézmozdulattal“. Mert jobb, ha korán megtanulják, hogy a nő sorsa bizony az, hogy folyamatosan kínozza-gyötörje magát a szépség nevében.

De térjünk most vissza egy kicsit azokra, akik szerint felesleges túlreagálni ezeket a dolgokat: ez akkor lenne igaz, ha csak itt-ott felbukkanó, elszigetelt jelenségekről lenne szó. Amint észrevesszük azonban, hogy mindenhonnan ez árad a kislányokra, mindenfelől ezt sulykolják beléjük, akkor döbbenünk csak rá igazán, hogy mekkora – elképesztő – hatása lehet rájuk: bármerre néznek, egyre csak azt kapják, hogy szépséggel mindent elérhetnek, hogy otthon van a helyük, hogy mindenben ki kell elégíteniük a fiúkat, és hogy mindennek tetejébe még tele vannak szépséghibákkal is, amiket folyamatosan “ki kell javítaniuk”. Arra az esetre, ha esetleg nem lett volna elég világos a hiperszexualizált, a felismerhetetlenségig szanaszéjjel retusált nők képeinek folyamatos áradata által is szüntelenül közvetített üzenet.

És a helyzet csak egyre rosszabb lesz: egy anyuka elmondása szerint a hétéves kislánya azt mondta neki, hogy a Monster High-os babájához képest Barbie kövér. Egy másik anyukát pedig arra kérte az ötéves kislánya, hogy változtassák fiúvá, hogy felmehessen az űrbe. Egy 15 éves lány pedig ezt írta nekünk: “Mindig úgy érzem, hogy hiába lennék akár világhírű író, doktor vagy professzor, ha közben nem ‘úgy’ nézek ki, ‘ahogy kell’, ha nem tartanak ‘szexinek’ a fiúk, akkor minden egyéb tényezőtől függetlenül egy értéktelen senki vagyok, és teljes kudarc az életem…”

Ez tehát a válasz mindazoknak, akik esetleg még mindig nem értették volna, hogy miért is rágunk be és miért húzzuk fel magunkat annyira az ilyesmiken. Mert mindaddig, amíg hagyjuk, hogy ez az üzenet ömöljön a kislányainkra mindenfelől, hogy el kell rejteniük a “tökéletlenségeiket” és hogy a szexiség az egyedüli és kizárólagos értékmérőjük, addig mi magunk vallunk kudarcot szülőkként és felnőttekként, mi hagyjuk cserben a kislányainkat. Akik pedig ennél jobbat érdemelnek.

Forrás: The Guardian

Reklámok
Kategória: Feminizmus, Kapcsolatok, Pszichológia, Társadalom
Címke: , , , , , , , , , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Itt szólj hozzá :)

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s