Pontozd fel magad: motiváció mindenhez

Szerző: Alexander Kalamaroff

gamify

Egy óra a konditeremben – 2 piros pont. Felhívni anyut – 1 kék pont. Felhívni Zsóka nénit – 5 kék pont, mert mondjuk ki, Zsóka nénivel kisebbfajta kínszenvedés beszélni, és néha olyan sületlenségeket mond, hogy a hajamat leteszem tőle. Feltakarítani a fürdőszobát – 15 piros pont. Mert különben az életben rá nem szánnám magam. Én így pontozom fel magam – mintha csak egy számítógépes játék lenne az életem.

Ezt a rendszert magam találtam ki, “jutalmat a produktivitásért”-alapon, biztosítva így önmagam számára a megfelelő ösztönzést mindazokhoz a nemszeretem-dolgokhoz, amiket egyébként addig halogatok, ameddig csak lehet. Ezidáig ragyogóan be is vált. Egy doboz sör 3 piros pontba kerül. Egy új póló – mikor hogy, de általában úgy 20 piros pont, 25 kék pont és 15 zöld pont.

A cél természetesen az, hogy az egész szórakoztató legyen! És persze hogy le tudjam küzdeni általa az időnként már valóban elképesztő méreteket öltő halogatási hajlamomat – ami ellen mindeddig tökéletesen hatástalannak bizonyult önsegélyező könyvek milliónak bölcsessége és a végtelen felé tartó tennivaló-listák irogatása is. A pontrendszerem azonban lényegesen leegyszerűsíti a dolgokat: ha élvezkedni akarok, akkor ahhoz előbb güriznem kell. És bár jelenleg is finomhangolom még a folyamatot, az elmélet már most is használható:

1.) Azonosítsd a szeretem- és a nemszeretem-dolgaidat. Én például utálok vasalni, viszont imádok kávékülönlegességeket inni.

2.) Határozd meg mindezeknek a pontértékét. A hatékonyabb szervezés érdekében én három különböző pontkategóriát használok. A piros az általános hétköznapi és egészséggel kapcsolatos dolgokat foglalja magába, a kék a púp-a-hátamon-de-muszáj kötelezettségeket, a zöld pedig a munkával kapcsolatos felelősségeket.

Igyekeztem kreatívan kidolgozni ezt az egészet. Egy gyors zuhany például 8 mínusz a zuhany alatt töltött percek száma piros pont. Ha tehát 8 percnél tovább zuhanyozom, akkor már nem nyerek, hanem veszítek pontokat. Erre azért van szükségem, mert az a fajta ember vagyok, aki képes lenne egy örökkévalóságot is eltölteni a zuhany alatt, folyamatosan öblítve-szappanozva a végtelenségig. Viszont ha közvetlenül felkelés után bonyolítom le az egészet, akkor kétszer annyi pontot ér, mint rendesen, mivel úgy vettem észre, hogy ez általában produktívabbá tesz a nap hátralevő részére. És így tovább.

3.) Igyekezz minél józanabbul meghatározni a jutalmak – például egy-egy doboz sör vagy egy, a kedvenc éttermedben elköltött étkezés – árát; legyenek könnyen elérhetőek, hogy ezáltal is motiváljanak a folyamatos sürgőlködésre és a további kitartó pontgyűjtésre.

4.) Vezesd a pontjaidat. Ez egyszerűbb és szórakoztatóbb, mint hinnéd. Bár erre még nincs külön iPhone-alkalmazás, bármilyen táblázatkezelővel így is könnyen és áttekinthetően kezelheted a pontjaidat – kiváltképp akkor, ha szereted a színkódos megoldásokat.
[A fordító megjegyzése: ha konkrétan ilyen jellegű pontnyilvántartásra nincs is okostelefonos alkalmazás, azért valami igen hasonló mégiscsak akad, jelesül az Epic Win.]

5.) Módosítsd a pontértékeket igény és szükség szerint. Mindannyiunknak megvan az az egy bizonyos főellensége, abszolút utált elvégzendő feladata – amit éppen ezért érdemes is különösen zsíros jutalompontokkal meghinteni. Törekedjünk mindig a feladat elvégzéséhez szükséges pszichológiai erőfeszítés és az érte járó jutalom közti praktikus egyensúly megőrzésére. Azelőtt, bármilyen förtelmesen akut is volt a helyzet, soha nem tudtam ténylegesen rávenni magam a fürdőszoba kitakarítására. Mindig úgy voltam vele, hogy “majd legközelebb”. Éppen ezért, a fürdőszoba kitakarítása nem kevesebb, mint 15 piros pontot ér – 3 doboz sört, ami számomra tökéletesen kielégítő üzletnek számít.

6.) Tarts sikerheteket és iktass be mérföldkő-díjakat. Vonzó bónuszok nélkül nem játék a játék – és ezek gondoskodnak csak igazán arról, hogy hosszú távon se unjak rá. Bár a pontozás java napi szinten zajlik, hosszú távon szokásokat is ki kell alakítanom, így hetente egyszer kitakarítom a fürdőt, és ténylegesen ráveszem magam a fogselymezésre is. Ehhez olyan mérföldköveket használok, mint például 3 hónapon át legalább heti 3 alkalommal való kondizást; az ilyen hosszú távú kihívások értelemszerűen zaftosabb jutalmakat is érnek – így például egy hétvégi utazást vagy egy régóta áhított, költségesebb holmit.

Mindezzel részben az is a célom, hogy a napi pozitív cselekvésminták idővel teljesen a lényem részévé váljanak, és így már mindenestül csak az előbb említett mérföldkő-kihívásokra összpontosíthassak. Mindehhez Gabe Zichermanntól, a világ egyik legkiemelkedőbb pontozó szakijától vettem az ihletet. Amikor először hallottam róla, még csak komolyan venni sem tudtam – de aztán egyre inkább meggyőződhettem róla, hogy valójában jó fej és segítőkész. Készített egyebek mellett egy sor lebilincselő webes videót is a pontozásról – aminek az elméleti alapjai egyébként a marketing talajában gyökereznek. Az alapötlet egyszerűen annyi, hogy a szórakoztató játékok mindig megragadják az embert. Ennek megfelelően ez a pontrendszer is csábító jutalmak révén biztosít folyamatos megerősítést a pozitív viselkedéshez és kitartó tevékenykedéshez. Én pedig szeretem a jutalmakat; szeretném, ha Marióéra emlékeztetne az életem a Super Mario Bros 3-ból.

Nemrégiben a barátaimat is kihívtam egy pontozós hétre, ahol egyazon pontrendszer szerint szállnánk versenybe, a győztes jutalma pedig egy komolyabb sörmennyiség lenne. Ők azonban elhárították a kihívást, hülyeségnek titulálva az egészet. De én tudom jól, hogy csak a szégyenletes vereségtől féltek.

No persze azért el kell ismerni, hogy ez tényleg nem való mindenkinek. Ha már egyébként is egy topmenedzser-személyiség vagy, csupa jó szokások rabja és a naptárad feltétlen, hű követője, akinek nem nőnek mosatlan-halmok a mosogatótálcájában, akkor tény és való, hogy semmi szükséged pontozásra. Ha viszont olyan vagy, mint én. ha hajlamos vagy halogatni a dolgokat vagy elegendő kitartás híján elhanyagolni a kitűzött céljaidat, akkor lehet, érdemes lenne tenned vele egy próbát. És pillanatokon belül elkezdheted gyűjteni a jutalmakat.

Forrás: Lifehacker

Reklámok
Kategória: Pszichológia, Szórakozás
Címke: , , , , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Itt szólj hozzá :)

