Sikeres kudarc

LépésMindig kellemetlen, ha nem jön össze valami, melléfogunk, hibázunk, stb. – mivel azonban bárhogy is erőlködik az ember, időről-időre mindig lesznek ilyen kellemetlenségei, ezért nem marad más, mint a felkészülés és az ügyes menedzselés. Erre vonatkozóan két érdekes elgondolás is napvilágot látott nemrég.

Az egyiket Dr. Heidi Grant Halvorson amerikai szociálpszichológus tette közzé, és a lényege röviden és tömören úgy foglalható össze, hogy nem kell feltétlenül görcsösen törekedni a tökéletességre és a hibák elkerülésére, mivel (lásd feljebb) ilyenek mindenképpen lesznek, hanem ehelyett inkább arra kell nagy gondot fordítani, hogy amikor viszont bekövetkeznek, akkor ténylegesen elemezzük és gondoljuk át azokat – más szóval, valóban vonjuk is le belőlük a tanulságot. A “tanulj a hibáidból” ne csak egy üres frázis legyen valahol a tudatunk mélyén, hanem a mindennapjaink szerves és eleven, gyakorlati és aktív része.

Ennek következtében ugyanis Grant szerint nem egyszerűen csak egy száraz adathalmazt és tudásanyagot halmozunk fel magunkban arra vonatkozóan, hogy mit hogyan nem szabad csinálni, hanem egyben hibamegelőző szokásokat is kialakítunk magunkban, melyek segítségével a jövőben már egyre hatékonyabban kerülhetjük el a bakikat, és vihetjük a sikerre a dolgainkat. Paradox módon tehát a kevesebb hiba kulcsa a több hiba is lehet.

A másik érdekes tanulsággal az internet egyik nagy neve, az Amazon szolgált. Ez ugyan már régebbi dolog, és némi értelmezést is igényel, de elég érdekes ahhoz, hogy érdemes legyen vetni rá egy pillantást. A tanulság röviden: ne a hibák mennyiségének, hanem a hatásuknak/következményeiknek a minimalizálásra törekedj.

Az alapfelállás egyszerű: van az Amazonnak az Egyszerű Tárhely Szolgáltatása (S3), ami természeténél fogva igen sok technikai felszerelést (főként merevlemezeket) igényel. Az ember talán azt gondolná – elvégre mégiscsak amerikai vállalatról van szó, aminek bizonyára van pénze -, hogy nyilván a legjobb minőségű, a legmegbízhatóbb eszközöket szerzik be, hogy minél gördülékenyebben menjen minden, és minél ritkábban kelljen új holmikat venni a meghibásodottak helyett… hát nem.

Felismerték ugyanis, hogy előbb-utóbb a legjobb és legdrágább holmik is bemondják az unalmast, mivel pedig sok ilyen eszközt használnak, ezért mindenképpen sok meghibásodásra is kell felkészülniük. Ha viszont mindenképpen sok hiba lesz, akkor ugyan miért szórnák a pénzt drága holmikra, ha idővel azok is ugyanúgy lefulladnak? Ezért tehát olcsó holmikat szereztek be, tudatában annak, hogy azok is le fognak robbanni, egy kicsit (de nem sokkal) gyakrabban is, de mivel a lecserélésük is olcsó, ezért összességében mégis költséghatékonyabban működtethetik azokat, mintha a kicsivel (de nem sokkal) megbízhatóbb, viszont sokszor valóban sokkal drágább eszközöket használnák.

Összefoglalva tehát a két tanulságot, megállapítható, hogy mivel hibák mindenképp lesznek, ezért a miattuk való görcsölés helyett érdemes inkább felkészülni rájuk, ezeknek megfelelően tervezni, és minimalizálni a lehetséges hatásaikat, hogy a lehető legkevesebb fennakadást okozzák – majd elemezni a történteket, levonni a tanulságo(ka)t, és a lényünk szerves részévé tenni az(oka)t. Így folyamatosan csökkenthetjük az elkövetett hibák számát és jelentőségét is.

Reklámok
Kategória: Pszichológia, Tudomány
Címke: , , , , , , , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Itt szólj hozzá :)

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s